Startsidan
Kontakta mig
Design by;

Fransk chokladstång och chokladtryffel

Datum: 2010-12-23 Tid: 10:35:17
Då jag fick en önskning på receptet på Fransk Chokladstång så kommer det här.
Receptet kommer ursprungligen från skolan.

450 g margarin
250 g mörk choklad

250 g ägg
500 g strösocker
5 g vaniljsocker
2.5 g salt
162.5 g grovhackade hasselnötter
225 g vetemjöl

Smält margarinet och chokladen. Blanda i övriga ingredienser.
Fyll en låg kapselplåt och baka av i 200 grader i 14-16 minuter.
Stryk på ett tunt lager chokladtryffel eller smörkräm och täck med ett tunt lager marsipan.
Skär bitarna i 3x6 cm, doppa i mörk choklad och strecka sedan med ljus.

Jag använder mig av chokladtryffel istället för smörkräm:

150 g mörk choklad
1 dl vispgrädde
ev. 2 msk smaksättning, t.ex. likör
1 msk vaniljsocker


Koka upp grädden och låt chokladen smälta, rör ner eventuell likör och vaniljsockret. Ställ kallt. Ta dock fram en bra stund innan den ska smetas på, då den har en tendens att bli riktigt hård.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0